چرا لثه‌ها بعد از ایمپلنت سیاه می‌شوند؟

در بسیاری اوقات تغییر رنگ لثه بعد از کاشت ایمپلنت دندان مربوط به رنگ پایه‌های تیتانیومی است که برای لنگر انداختن تاج استفاده می‌شود. این پایه‌ها معمولاً به رنگ خاکستری تیره هستند و می‌توانند نازک یا شفاف بودن بافت لثه را به اندازه کافی نشان دهند. اگر پایه به‌قدر کافی عمیق کار گذاشته نشود یا خیلی جلوتر در فک قرار نگیرد، ممکن است دچار مشکل تغییر رنگ شوید. اینکه آیا این مشکل می‌تواند دردسرهای طولانی‌مدت ایجاد کند یا نه، باید به دندانپزشک‌تان مراجعه کنید تا ایمنی دندان‌هایتان را بررسی کند.


برخی مواقع هم علت تغییر رنگ لثه به دلیل یک بیماری دیگر است. به ویژه وقتی که به بیماری پریودنتال نکروزان مبتلا شده باشید. البته این بیماری یک عفونت نادر است که توسط باکتری ایجاد می‌شود و معمولاً به عنوان ژنژیویت پریودنتال نکروزان شروع می‌شود. وجود و فعالیت باکتری باعث از بین رفتن بافت لثه شده و در نتیجه خاکستری یا سیاه می‌شود. اگر این بیماری درمان نشود، می‌تواند باعث از بین رفتن کامل بافت لثه، استخوان و غضروف در آن ناحیه شود و در نهایت ممکن است دندان و یا ایمپلنت‌تان بیفتد.



علائم بیماری پریودنتال نکروزان عبارتند از:



  • شروع سریع درد

  • بوی بد

  • التهاب و قرمزی بافت لثه در ابتدا

  • خاکستری یا تیره شدن بافت لثه با پیشرفت بیماری

  • تب

  • خستگی

  • لق شدن دندان (یا ایمپلنت)


اگر هر یک از این علائم را مشاهده کردید، فوراً برای درمان به دندانپزشک مراجعه کنید.


درمان سفیدکننده لثه


رنگ بافت لثه به‌وسیله ملانوسیت‌ها تولید می‌شود که مسئول تولید ملانین در پوست نیز هستند. برخی مواقع هنگامی‌که بافت لثه زخمی می‌شود، بدن در پاسخ به آن ملانین بیش از اندازه‌ای تولید می‌کند که این‌کار می‌تواند باعث تغییر رنگ لثه های سالم شود. یکی از راه‌های اصلاح این تولید بیش از اندازه ملانین، استفاده از روش درمانی سفید کردن لثه است.


متداول‌ترین روش سفید کردن لثه، استفاده از لیزر برای حذف برخی از ملانوسیت‌ها در ناحیه تغییر رنگ‌داده است. این‌کار باعث تولید کمتر ملانین شده و بافت لثه را به‌طور طبیعی روشن‌تر می‌کند. یکی دیگر از روش‌های سفید کننده لثه، استفاده از یک ژل مخصوص روی سطح لثه و بعد پاک کردن ملانوسیت‌های اضافی با کمک یک وسیله صاف کننده است. هر دو روش را می‌توان در یک کلینیک دندانپزشکی انجام داد. با این‌حال، هیچیک از این روش‌ها مشمول بیمه درمانی یا دندانپزشکی نمی‌شوند و باید خودتان هزینه آن‌را بپردازید.


رعایت بهداشت


عدم رعایت بهداشت دهان و دندان، یکی از مهم‌ترین اصل‌هایی است که تاثیر زیادی در سیاه شدن لثه بعد از ایمپلنت دارد. متاسفانه برخی بیماران فکر می‌کنند که بعد از کاشت ایمپلنت دیگر لازم نیست مراقب نظافت و بهداشت دهان و دندان خود باشند! این یک باور کاملا غلط است. شما باید پس از انجام ایمپلنت دندان، برای پیشگیری از سیاه شدن لثه دور ایمپلنت و بروز هر گونه آلودگی دیگر، نسبت به شست‌وشوی مکرر آنها اقدام کنید.

منبع خبر :