«مرد بازنده» به فضای «زخم کاری» نزدیک نیست

«مرد بازنده» به فضای «زخم کاری» نزدیک نیست

مصطفی محمودی، منتقد سینما در برنامه «بوطیقا» رادیو فرهنگ درباره نقد فیلم‌نامه «مرد بازنده» گفت: قصه فیلم درباره احمد خسروی، کارگاه پلیس است که مسئول رسیدگی به پرونده‌های مشکوک به قتل است و به سرنخ‌هایی دست پیدا می‌کند که پشت پرده این قتل‌ها به سرشبکه‌های فساد اقتصادی ختم می‌شود. 

«مرد بازنده» به فضای فیلم «زخم کاری» نزدیک نیست

محمودی ادامه داد: احمد بی‌محابا به دنبال قاتل است و در این تلاش بی‌وقفه، زندگی شخصی‌اش هم دچار مخاطراتی می‌شود. در نهایت در شرایطی که باور دارد به نتیجه نزدیک شده است، در عین ناباوری متوجه می‌شود که پشت این قتل یک راز دیگری هم وجود دارد.

«مرد بازنده» هفتمین ساخته محمد‌حسین مهدویان شباهت چندانی به آثار قبلی‌اش ندارد و این ادعا که فیلم فضای نزدیکی با سریال «زخم کاری» دارد، غلط است. 

این منتقد سینما با بیان اینکه باید سریال «زخم کاری» در گونه گانگستر نزدیک دانست، افزود: فیلم «مرد بازنده» هم به سینمای نوآر و درام‌های کارآگاهی نزدیک است. فیلم‌های ژانری عملاً دو رگه و ترکیبی هستند که در فیلم «مرد بازنده» این موضوع آشکار است و ضمن بهره‌گیری از فیلم نوآر، بیشتر به سمت درام کارگاهی و معمایی سوق پیدا می‌کند؛ بنابراین در فیلم «مرد بازنده» با احمد خسروی مواجه‌ایم که می‌خواهد شکست‌های گذشته‌اش فراموش کند و دیگر بازنده نباشد. 

وی توضیح داد: بنابراین پرونده قتل شهاب سرحدی موقعیت مناسبی است تا او را از چنگال کشمکش درونی رها کند. اگر شخصیت سرگرد خسروی را در گونه ژانری تحلیل کنیم، با شخصیتی از نوع قهرمان مواجه هستیم. این قهرمان نه از دیگر انسان‌های قوی برتر است و نه از جهان واقعی جلوست. بلکه یکی از آن‌هاست تاجایی که ممکن است شکست‌های متعدد در زندگی اعتماد به‌نفسش را کاهش دهد و از او شخصیتی بازنده بسازد. 

«مرد بازنده» به فضای فیلم «زخم کاری» نزدیک نیست

محمودی با اشاره به حضور سه زن در پرونده قتل شهاب سرحدی گفت: یکی از مولفه‌های مهم فیلم نوآر با حضور شخصیت بهار خودش را نشان می‌دهد و حضور این زن باید مخرب و ویرانگر باشد. با این حال شخصیت بهار به‌عنوان تنها شخصیت زن در فیلمنامه «مرد بازنده» مطرح نیست و روایت از سه تیپ متفاوت بهره می‌گیرد. باید توجه داشت که در فیلم‌های نوآر زنان یا شیرین و خانگی‌اند، مانند سمیه همسر اصلی شهاب یا مانند بهار اغواگرانی غیر قابل اعتمادند. برخی از زنان در فیلم نوآر شخصیت‌های باهوش و فعالند که به دلیل استقلالشان در جریان روایت فیلم تنبیه می‌شوند. این تیپ شخصیتی در «مرد بازنده» بیشتر با شخصیت مرضیه در ارتباط است.

«مرد بازنده» به فضای فیلم «زخم کاری» نزدیک نیست



مهدویان:
منبع خبر : yjc.news