شکست دوباره فتنه‌های امریکا و رژیم صهیونیستی در یوم الله ۱۳ ابان

شکست دوباره فتنه‌های امریکا و رژیم صهیونیستی در یوم الله ۱۳ ابان

کارشناس مسایل سیاسی :

ظهره وند کارشناس مسایل سیاسی در یوم الله سیزده آبان روز مبارزه با استکبار جهانی گفت: حضور گسترده و باشکوه مردم در راهپیمایی ۱۳ ابان نشان داد، که فتنه‌های امریکا و رژیم صهیونیستی دوباره نقش براب شد و به انان فهماند که دیوار پوسیده شما جای تکیه دادن نیست.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما ، همزمان با گرامیداشت 13 ابان ، اقشار مختلف مردم با حضور  باشکوه  خود در راهپیمایی ، حماسه دیگر را خلق کردند و این حضور گسترده مهر تایید بر وفاداری مردم به نظام جمهوری اسلامی ایران و بیعت دوباره با ولایت و ارمان امام و شهداست ، همچنین راهپیمانان در روز مبارزه با استکبارجهانی با شعارهای یکپارچه خود ، اقدامات اخیر مخلان  امنیت را محکوم  کردند و خواستار برخورد جدی با اغتشاشگران شدند . به همین مناسبت ویژه برنامه یوم الله سیزده آبان روز مبارزه با استکبار جهانی با حضور ، میهمانان : ظهره وند-- کارشناسی مسائل سیاسی و سیدهادی سیدافقهی-- کارشناس مسائل سیاسی به حضور گسترده و باشکوه مردم در این روز پرداخت .

مجری : آقای ظهره وند ارزیابی شما از اتفاق امروز چه بود و از دیده ها و شنیده هایتان برای ما بگویید؟

ظهره وند : عرض کردم من امروز را مشابه 9 دی دیدم یعنی یوم اللهی بود که در سراسر ایران ما شاهد حضور پررنگ و پرنشاط نظام مقدس بودیم ، یعنی مردم انقلابی و بصیر ایران در جای جای کشور نشان داد که نظام چه مسیری را رویش تاکید دارد و اتفاقاتی هم که در این چند وقت افتاده است قابل توجه نیست یعنی امروز مردم قویا و تمام قد ایستاده اند و از راهی که در آن 40 سال است حرکت می کنند دفاع می کنند و این سنبلی است از وحدت و انسجام مردم در این شرایطی که ما الان در آن قرار داریم و این حضور  نشان دهنده این بود که مردم خوب متوجه ملاحظات منافع و امنیت ملی شان هستند .

مجری :اقای سیدافقهی شما تحلیل و ارزیابی تان از حضور امروز مردم در صحنه و روز ملی مبارزه با استکبار جهانی چیست ؟ سیدافقهی: اگر بخواهیم ارزش این کاری که امروز مردم رقم زدند باید حجم توطئه دشمن و سرمایه گذاری دشمن را برای ضربه زدن به انقلاب اسلامی بررسی کنیم ، گوشه ای از این هجمه سرمایه گذاری دشمن و ظرفیت سازی دشمن در تمام زمینه ها همان واژه معروف مقام معظم رهبری جنگ ترکیبی و در آن بیانیه مشترک وزارت اطلاعات و سپاه پاسداران ، ببینید چه حجم عظیمی در ابعاد مختلف در ابعاد امنیتی ، در ابعاد فرهنگی ، در ابعاد رسانه ای ، مالی ، جنگ روانی ، هر چه که واقعا داشتند تازه در فرازهای همین بیانیه مشترک که خیلی ارزشمند است و من واقعا تاکید می کنم علاقمندان به سرنوشت مملکت ما بخوانند این بیانیه را ، خیلی رویش زحمت کشیده شده است ، تازه لابه لای همان فرازها باز تاکید می کنند که این همه مسائل نیست و هنگامی که شرایط مقتضی بشود ما مسائل دیگری را رو می کنیم که مردم عمق این توطئه را و استمرار و تداوم این توطئه در آینده را مردم بتوانند پیش بینی کنند ، اشراف داشته باشند و خودشان را آماده کنند . فلذا وقتی حجم توطئه مشخص بشود حجم دستاورد و حجم این پیروزی و حجم این ارزش این حضور با کرامت ، این حضور شرافتمندانه ، این حضور اصیل و واقعا روی اعتقاد ، روی باور مردم آمدند . این مشخص می شود . امروز شبکه های خارجی را رصد کردم برخی از شبکه های تلویزیون عربی ، چون تخصص بنده منطقه است خیلی تحت تاثیر قرار گرفته بودم چون یکسری شبکه ها سانسور کرده بودند از ایشان هم توقع نداشتیم مخصوصا شبکه هایی که توسط عربستان سعودی یا غیرسعودی حمایت می شوند یا خط می گیرند. ولی خیلی از شبکه های ماهواره ای به صورت زنده پخش می کردند و عین همین جلسه ما کارشناس آورده بودند و تحلیل می کردند ، که چطور است که بعد از 43 سال از پیروزی انقلاب اسلامی هنوز این مردم مثل روز اول انقلاب اسلامی ، مثل همان روز اول تصرف لانه جاسوسی یا تسخیر یا هر چه که می خواهیم اسمش را بگذاریم با همان شادابی ، با همان غیرت و با همان ایستادگی و شجاعت علیرغم این که احتمال هم می رفت این داعشی ها چه داعش های وطنی و چه داعشی های نفوذی خارج از مرز ممکن است اقدام بکنند ، ولی مردم همه چیز را به جان خریدند و آمدند و واقعا حضور خودشان را نسبت به انقلاب و مقاومت در مقابل این همه هجمه را ثابت کردند .

مجری : اقای ظهره وند شما ارزیابی رسانه ها را چطور دیدید و چطور تحلیل کردند مراسم امروز را ؟

ظهره وند : من فکر می کنم در روزهای آتی این ارزیابی ها بیشتر پررنگ می شود یعنی الان در سردرگمی هستند همانطور که جناب آقای افقهی هم اشاره کردند یک جنگ جهانی رسانه ای بود علیه ایران ، یک جنگ نرم جهانی بود ، یعنی همه جوره از اروپا و مقاماتشان تا خود آمریکایی ها تمام قد روی ایران زوم کردند و البته بگویم روی آن شناخت هنوز کماکان ناکارآمدشان روی انقلاب اسلامی و ملت ایران دارند سرمایه گذاری می کنند ، و با اغتشاش شروع کردند . این نکته خیلی مهم است یعنی شما همزمان وقتی من مقایسه می کردم و می کنم بین اتفاقاتی که در اروپا واقع شد در همین دوران در این بیست و دو سه روز شما در فرانسه شاهد بودید که نه تنها در پاریس بلکه شهرهای متعدد در آلمان ، در چک ، در ایتالیا، اعتراضات بود .

جالبی آن این است که در اینجا آمدند با اغتشاش شروع کردند ، برای من کارشناس این سوال است که اغتشاش جایگاهی ندارد در تحولات سیاسی ، مگر این که آن کسی که پشت ماجرا هست مباحثی خارج از حوزه جغرافیایی سیاسی آن کشور را دنبال کند ، یعنی در واقع آن بحثی که همواره هم خیلی ها به آن اشاره کردند بحث تغییر در ژئوپلیتیک منطقه؛ این به نظر من نکته ، نکته مهمی بود و بخش عمده ای از جامعه ایران که مواجه بود با این حجم عظیم از تهاجم رسانه ای ، در واقع در صدد واکاوی این و چیستی این ماجرا بودند . نکته ای که در این جا اتفاق افتاد با نکته ای که در اروپا دیدیم ، اروپا خیلی مطالبات روشن بود آمدند گفتند ما چه می خواهیم و آمدند در صحنه ، در این خیابان و در آن خیابان و دولت را مخاطب قرار دادند و خواسته خودشان را روشن گفتند و از آن طرف چون آنها اساسا آمادگی ندارند باری این که بتوانند به مطالبات مردم خودشان جواب بدهند چون تحت امر آمریکا هستند یعنی متاثر بود از تحولات اوکراین ، شما در آلمان دیدید که سوال می کردند به ما چه مسئله اوکراین . ما مسئله سوخت را داریم ، ما مسئله گرانی را داریم ، ما مسئله انتخاب بین هزینه سوخت و یا هزینه غذا را داریم فشارهای اقتصادی را می خواهیم چه کار کنیم رکود را چه بکنیم ، بیکاری را چه بکنیم . ببینید خیلی روشن است یعنی مطالبه گری حتی اعتراض جزو حقوق شهروندی است اما شما نگاه می کنید در اینجا همزمان می بینید که آن هجمه رسانه ای می شود روی یک حلقه خاصی از نسل جوان ما متمرکز می شوند و می آیند دهه هشتادی و دهه نودی و بعد همزمان سازمان دهی می کنند ، اسلحه وارد می کنند ، وزیر خارجه فلان کشور مهم اروپایی موضع می گیرد همزمان ، یعنی یک پکیجی را می بندند از برخورد و ایجاد آنارشی در داخل ایران این مسئله کاملا متفاوت می شود با آنچه که شما در اروپا می بینید همزمان دارد اتفاق می افتد . از این گزارش شما به چه نتیجه ای می رسید ؟ در آن سمت اوضاع بالانس نیست ، یعنی شرایط داخل غرب و اروپا و آمریکا ، شرایطی نگران کننده برایشان است به همین خاطر است که متمرکز می شوند به حساب خودشان به آخرین ترفندی که دارند روی جمهوری اسلامی ایران برای جلوگیری از یکسری تحولات و تغییرات که می شود در اثنای بحث به آن پرداخت جلوی آن را بگیرند یعنی طرف در موضع انفعال و دستپاچگی همه آنچه که ندارد و بضاعت نیمه خودش را می آورد در صحنه . این را ما از این زاویه من وقتی رصد و نگاه می کنم می توانم بگویم که طی همین امشب هم در سردرگمی هستند یعنی سعی می کنند انکار واقعیت کنند سعی می کنند به نوعی خبررسانی کنند آدرس غلط بدهند اما واقعیت این است که این سرمایه شان هم در این فاز سوخت و از بین رفته است .

مجری : با توجه به نکاتی که آقای دکتر گفتند شما فکر می کنید 13 آبان امسال نسبت به صنوات قبل چه تفاوت هایی داشت و حضور پرشورتر مردم چه نتیجه و چه ثمراتی می تواند داشته باشد؟

سیدافقهی : خیلی شرایط متفاوت شده است هم در ارتباط با داخل خود کشور ما و هم سطح منطقه تحت عنوان ایران و محور مقاومت و دستاوردهای این محور مقاومت که هم آمریکا را و هم رژیم صهیونیستی و هم برخی از کشورهای مرتجع عربی و در راس شان عربستان سعودی است ، منفعل کرده است . از آن سو از آن طرف هم در داخل آمریکا مشکلات دارد پیچیده تر می شود که من به نمونه هایش خدمت شما و بینندگان اشاره می کنم . در سطح منطقه موازن قدرت الان به نفع ایران و همپیمانان ایران چه کشورهای منطقه بعد از کشور ما و چه سازمان های جهادی منطقه از یمن گرفته تا عراق گرفته تا سوریه و لبنان و داخل فلسطین اشغالی گرفته ، و البته خیلی از مردم منطقه علیرغم تحمیل مسئله عادی سازی با رژیم صهیونیستی می بینیم مردم هنوز دارند مقاومت می کنند و روز به روز دستاوردهای محور مقاومت که حضرت آقا هم اشاره کرد به بعضی از آنها ، یکی از شعارهایی که نتانیاهو از آن بهره گرفت همین مسئله که چطور اسرائیل در مقابل یک سازمان به نام حزب الله با آن عظمت اسرائیل در مقابل این سازمان زانو می زند و اقرار می کند که هم چاه قانا را و هم بخشی از چاه کاریش را واگذار می کند به لبنانی ها . در یمن امروز دیگر این انصارالله و نیروهای مسلح قهرمان یمن قد علم کردند در مقابل رژیم ال سعود ، دو بار آمدند این آتش بس را تمدید کردند به مدت دو ماه هر بار می گویند دیگر من آتش بس تمدید نمی کنم عربستان چرا پایبند نیست چرا ملتزم نیست و چرا عمل نمی کند به این مفاد آتش بسی که سازمان ملل و با توصیه آمریکا با فشار به عربستان که بیایید قبول کنید آتش بس را که نکند انصارالله برخی از چاههای آرومکو را دوباره بزند و دوباره بحران انرژی بدتر از این بشود . در عراق هم شما ملاحظه می فرمایید امروز مردم عراق به شدت ضد حضور آمریکا هستند چون از ابتدا بدون قطعنامه شورای امنیت سال 2003 جرج بوش پسر وارد شد تمام زیرساخت های عراق را منهدم کرد اجازه هم نمی دهد بازسازی شود ولی امروز یک دولت حالا نمی گویم صد در صد ضد آمریکایی ولی روی خوشی هم به آمریکا نشان نمی دهد بر سر کار آمده ، دولتی که تمایلش بیشتر به محور مقاومت است و خود مردم عراق این دولت را انتخاب کردند . بنابراین آمریکا نمی تواند این وضعیت را تحمل کند ، در داخل خود آمریکا هم الان در آستانه انتخابات میانه کنگره هستند ، سهام حزب دموکرات و خود بایدن به شدت رو به ریزش هست ، احتمال بازگشت جمهوری خواهها و حتی ممکن است کاندیداتوری ترامپ، حالا مسئله اوکراین مسئله افزایش قیمت سوخت در آمریکا که یکی از بستگان بنده آنجا هست می گفت الان حدود سیصد درصد قیمت سوخت بالا رفته است در آمریکا و این چقدر قابل تحمل است برای آمریکایی ها با این که آسیبی که آمریکا از بحران اوکراین دیده کمتر از کشورهای اروپایی است . همانگونه که اشاره فرمودند دکتر ظهره وند ، بنابراین در این موازنه و در این شرایط امروزی با این که یکی از پیچیده ترین برگهای خودش را آمریکا و استکبار جهانی و محور عبری ، عربی ، غربی رو کرد در این شرایط و ما مرتب تهدید را می شنیدیم که آقای راب مالی و خود بلینکن و خود جکسلی وان که اگر ایران پای میز مذاکره تمکین نکند ما گزینه های دیگری را هم داریم و اگر عذر می خواهم به همین بیانیه مراجعه کنید می بینید که از دیرباز وقتی می گفتند گزینه دیگری داریم ناظر بر همین حوادث اخیر است .

مجری : آقای ظهره وند شما تحلیل و ارزیابی تان به چه صورت است ؟ آقای دکتر سیدافقهی مروری کردند بر اتفاقاتی که در منطقه و هم در کشورهای غربی افتاده است که به نوعی زمینه ساز اتفاقاتی که در سی چهل روز گذشته شاهدش بودیم هم طبق تحلیل ایشان بوده شما ارزیابی تان چیست از سیزده آبان امسال نسبت به سالهای گذشته از شرایطی که در آن قرار داریم هم در داخل کشور و هم بین المللی ؟

ظهره وند : 13 آبان کلا یک سوالی است که می توانم بگویم به نوعی یک نقطه عطف بوده در تاریخ تحولات ایران یعنی کنار زدن پرده از چهره سلطه گر آمریکا ؛ چون می دانید که تصرف حالا بگوییم یا اشغال یا هر بحثی که باشد در رابطه با سفارت آمریکا ، این ورود دانشجویان در آن مقطع به داخل سفارت ، نشان داد که سفارت آمریکا بعنوان یک واحد سیاسی در نزد کشور متوقف فیه که ایران باشد برخلاف کنوانسیون های پذیرفته شده ماموریتی برخلاف آنچه که آنجا متعهدش هست دارد انجام می دهد یعنی جاسوسی و براندازی . یعنی این اسنادی که آمد که اسناد بسیار بسیار مهمی بود و این ها برای نه تنها ایران که برای جهانیان می تواند عبرت آموز باشد ، این ها نشان داد که سفارت آمریکا دقیقا یک جاسوس خانه است . یک مرکز جاسوسی و براندازی است و این به نظر من نقطه نقطه عطفی بود در شکستن آن ادعا و آن ظاهر امریکا در نزد کشورهای منطقه و جهان و در نزد ملت ایران و این سرمایه را ما متاسفانه نتوانستیم خوب از آن استفاده کنیم همانطور که حضرت اقا هم اشاره داشتند در فرمایشات اخیرشان که این واقعا یک ترم و یک سرفصل درسی است برای حتی آموزش و پرورش ما باید باشد. یعنی باید بگوییم چون در بحث جنگ شناختی هم مکان یابی ، هم موقعیت یابی طرف مقابل مهم است اگر شما دوست و دشمن را نتوانید شناسایی کنید نمی توانید منافع ملی را رصد کنید نمی توانید تهدید و فرصت را دقیق ببینید و این جابجایی که در واقع طرف مقابل رقیب ، دشمن روی آن سرمایه گذاری می کند هدفش همین است یعنی شما به سمت کسی می روی که می خواهد شما نباشید . این اتفاقی که اخیرا افتاد موضعی که آقای جوزف بورل گرفت این از دستش در رفت که دیدیم بعدا هم خیلی از مقامات بروکسل به آقای بورل خورده گرفتند که این چه حرفی بود این وسط تو زدی ، یعنی این یک نقطه کلیدی بود مثل آن موضعی که آقای ترامپ گرفت که گفت آقای اوباما و تیمش داعش را درست کردند، این سند است این را دیگر نمی توانند پاکش بکنند ، قبلش یک بحث هایی را مطرح می کردند و آدرس غلط می دادند چون آمریکایی ها و دشمن مهارتشان در دادن آدرس غلط است لذا این اسناد به نظر من ممانعت می کند مانع می شود ، مکان یابی می دهد ، دهه هشتادی ما بالاخره بضاعت تجربی ندارد به آن صورت سیاست را دقیق نمی داند حافظه تاریخی ندارد و حتی بالاترش هم همین طور است ، فراموش می کنند خیلی ها ، یادآوری نوع رفتار آمریکا در صحنه سیاسی در صحنه منطقه و جهان به نظر من مهم ترین مولفه است برای این که ما بتوانیم منافع را خوب ببینیم ، اتحادمان را خوب حفظ کنیم و بتوانیم سفره مان را متناسب با تحولاتی که در منطقه و جهان می افتد حفظ کنیم و پایا کنیم و ارتقا بدهیم . این ها نکات مهم و کلیدی است .حالا در همین مقایسه 13 آبان گذشته و امسال می خواهم بگویم که امسال ما مواجه شدیم با همین غفلتی که در یک بخشی از جامعه اتفاق افتاد این نوعی غفلت است حالا بالاخره مثبت ، منفی آن ، این قابل واکاوی است نباید این اتفاق می افتاد و این آدرس غلطی بود که گرفتند . امروز به نظر من تفاوتش خیلی بارز بود نسبت به سال گذشته ، چون ما سال گذشته آن مرور می کردیم آن اتفاق گذشته را ، آن موضع گذشته خودمان را و پایدار خودمان را نسبت به امریکا ، نسبت به دشمنی آمریکا ، امسال علاوه بر این که این را با هم مرور کردیم و با هم اتحادمان را نشان دادیم در واقع این آدرس را هم دادیم که اشتباه کردید در موضع ایران ، ضمن این که این را عرض کنم چرا این جنگ جهانی را به صورت رسانه ای علیه ایران متمرکز کردند و گام نخست را آوردند با این که همواره اشاره دارند غربی ها که دشمن اصلی ما ، تهدید معتبر ما چین است در حالی که من اعتقادم این است که آنها کلید پیروزی شان را در ایران می بینند یعنی ایران هست که آن گرانی گاه اصلی است در تحولاتی که همه پیش بینی می کنند طی سالهای آتی و نزدیک ما شاهد این تغییر در محیط روابط بین الملل باشیم یعنی همانجور که آقای جوزف بورل اشاره می کند که این برای ده روز پیش است و اشاره می کند که دوره هژمونی آمریکا به پایان رسیده است . تصور این که این اتفاق شکل بگیرد برای خیلی ها یک مقدار دشوار است ، چون می دانید فروپاشی این موقعیت یعنی فروپاشی آتوریتی آمریکا ، فروپاشی دلار و تغییرات اساسی در محیط بین الملل که در این تغییرات نقش ایران کلیدی است .

مجری : گزارشی از راهپیمایی امروز ببینید برمی گردیم . شما در حین این که گزارش پخش می شد داشتید نکته ای می گفتید در خصوص یکی از مصاحبه هایتان در خصوص بازتابی که داده نمی شود از این اتفاقاتی که می بینیم آن را می فرمایید برای ما و بینندگان ؟

سیدافقهی : داشتم عرض می کردم که یک بار شبکه الحره یک شبکه آمریکایی است به زبان عربی برنامه پخش می کند و منتسب به کنگره است یعنی حامی مالی آن کنگره است ، یکی هم وی او ای است که سی آی ای حامی مالی اش است و یکی هم فاکس نیوز است که وزارت دفاع آمریکا حامی مالی اش است . ما با آن دو تا مصاحبه نمی کنیم و این بعنوان این که کنگره است و شان مردمی دارد من قبول دعوت کردم و طرف مقابل من یک ضد انقلاب به نام علیرضا نوری زاده بود و آن داشت می گفت که دیگر ایران کارش تمام است و ببینید الان ایران یکپارچه آتش و خون است و تمام دنیا ( اشاره اش به اغتشاشگرها بود) نوبت من که رسید گفتم که به خود آقای نوری زاده ، گفتم من نمی خواهم راجع به گذشته ات با شما صحبت کنم آقای نوری زاده ولی همین شبکه الحره چرا سانسور می کند تظاهرات میلیونی جمعه بعد از اغتشاشات را که واقعا جمعیت عظیمی کف خیابان بودند در ایران بعد از نماز جمعه ؟ بعد به او گفتم شما که مدعی آزادی بیان و سواد رسانه و دموکراسی هستید ، جرات نمی کنید و اجازه ندارید که یک فریم یا یک قاب از تظاهرات میلیونی ما در روز جمعه را پخش کنید ، نمی توانید این کار را بکنید ، مجری برنامه گفت آخر ما آنجا خبرنگار و گزارشگر نداریم ، من گفتم خیلی خوب گزارشگر ندارید ولی این همه دهها شبکه ماهواره ای در فضای مجازی هم تظاهرات را به صورت زنده پخش کرد آن هم نمی توانید پخش کنید ؟ بنابراین این ادعای شما مردود است و من باز تکرار می کنم که شما یکسویه و تک چشمی به مسائل نگاه می کنید و آن چیزی که به نفعتان است بزرگ می کنید حتی اگر فیک و دروغ باشد ولی آن چیز یکه در راستای منافع و دروغ پردازی شما نیست سانسور می کنید .

مجری : آقای دکتر ظهره وند چرا فکر می کنید این طور است یعنی بحث جنگ اشاره کردید در برنامه و صحبت شد از این جنگ ترکیبی که در صحبت های مقام معظم رهبری هم بود که به نظر می رسد این هم پازلی از آن قطعه ای از آن پازل باشد شما ارزیابی تان از این که انعکاس داده نمی شود اتفاقاتی مثل امروز و هفته های گذشته در این رسانه هایی که آقای دکتر سیدافقهی به آن اشاره کردند فکر می کنید که علت آن مشخصا چیست ؟

ظهره وند : یک مسئله ای به نظر من خیلی طبیعی است بنده هم اگر جای آمریکا بودم همین اتفاقات را شکل می دادم ظرفیتی دارد ، قدرتی است که بهرحال بیش از 45 درصد جی دی پی جهان در کنترلش است و صادر کننده تورم جهانی است، می دانید که آمریکایی ها فقط اسکناس چاپ می کنند و زندگی می کنند یعنی شما موتور را مدام دارند این ها ده سنت ده سنت صد دلاری چاپ می کنند و برای این که بتواند رسوب کند ، در واقع پول های ملی را با ایجاد بحران از رده خارج می کنند و دلار را رسوب می دهند الان مثلا اتفاقی که شکل می دهند نتیجه اش چه می شود دلار می شود 32 یا 33 تومان این مفهومش این است که دلار را رسوب می دهند و می تواند کالا و طلا ببرند و حفظ کنند این موقعیت را . این مسیری بوده که تا الان آمدند و این دارد می شکند یعنی با شکل گیری قدرت های نوظهور مثل ایران ، روسیه ، چین ، آفریقای جنوبی ، هند ، این معادلات دارد تغییر می کند بنابراین این ها بایستی در این تعارض پارادایمی با جمهوری اسلامی ایران ببینند از همه ظرفیت ها بتوانند استفاده کنند . من همواره عرض کردم در مصاحبه های مختلف که ما باید با این تعارض زیستاری و تعارض جوهری و تعارض پارادایمی توجه داشته باشیم و شیوه حکمرانی مان را هم متناسب با این چالش ارتقا ببخشیم .نکته، نکته کلیدی است وقتی شما مطالبه دارید می خواهید وضع سفره ات بهتر شود قرار نیست که بهم بریزد الان در این بیست و بیست و خورده ای روز من نگاه می کنم با تعدادی از دوستان در بازار صحبت می کنم اصلا کاسبی را خوابانده اند ، یعنی هیچ اتفاقی نیفتاده ، چهارتا اغتشاش درست کردند از ترس این که مثلا شیشه جواهر فر وشی نمی دانم فرض کنید میوه فروشی بشکند و اتفاقی بیفتد کرکره را طرف می کشد پایین، خوب این اجاره دارد ، مشکل دارد ، می خواهد چه بشود هیچ کس نمیداند کجا می خواهد برود معلوم نیست ، ما داشتیم یک مسیری را می رفتیم چرا این اتفاق را شکل می دهید برای این که طرف امریکایی و طرف بیرونی دنبال این بهم ریختن اوضاع داخلی ایران است چون می بینند تحریم جواب نداد یعنی تحریم را ایران را تبدیل کرد به یک فرصت که به واقع هم همین است، این فرصت امروز دارد خودش را در حوزه های مختلف نشان می دهد حالا اگر در حوزه اقتصاد و مدیریت کلان اقتصادی هم این فرصت بتواند ظاهر شود دیگر چیزی از تبلیغات امریکایی ها نمی ماند چون دنیای امروز دنیای متریک است متر می کند حالا هر چقدر می خواهد او ادعا کند بنابراین می خواهم بگویم این اتفاقات که امریکایی ها سعی می کنند سانسور کنند و سعی می کنند در سطح اروپا خیلی تلاش کنند ده پانزده هزار نفر با دادن پول و با دادن امکانات بیاورند و آن فضاحتی به بار می آید در سطح اروپا که شما دیدید با چندین نوع پرچم و کتک کاری و پلیس منطقه را در لندن و یادر برلین بزنند و آن ماجرا شکل بگیرد امروز دستشان خالی است یعنی وقتی شما نگاه می کنید من به جرات می توانم بگویم ایران امروز هیچ اپوزوسیونی ندارد ، یعنی ما این تحولات را همه را تهدید نبینیم فرصت هم می بینیم دیگر . یعنی شما امروز نگاه می کنید اوپوزوسیونی که روشن باشد که ایدئولوژی داشته باشد ، سر داشته باشد ، مسیر داشته باشد، پرسپکتیو داشته باشد چیزی وجود نداشته است جز این که آمده متمرکز شده روی دهه هشتادی آنهم با یک تعدادی و سازماندهی از بیرون با ورود پول و غیره و ذلک و آتش زدن یکسری سطل زباله و یا ایجاد مثلا ارعاب در سطح منطقه ، نکته دیگر که من ابتدای عرائضم اینجا به آن اشاره کردم نظام سیاسی یعنی جهت گیری ملت ایران ، این به نظر من سرمایه اصلی ماست ، سرمایه ای است که مستحضر به یک هویت چند هزار ساله است و امروز می گویم این حضور ، حضور به نظرم تعیین کننده ای بود و قطعا غربی ها و امریکایی ها امشب شب خوبی را ندارند یعنی همین چیزی را هم که با بضاعت نداشته شان فکر کردند می توانند در صحنه بیایند امروز این بهم ریخته و لذا نکته دیگری که می ماند این ها وارد فاز بعدی از این جنگ ترکیبی باید بشود که آن به نظر من در ژئوپلیتیک منطقه است یعنی شما وضعیت عراق را که نقش کلیدی ما در ثبات دهی و ثبات سازی و کمک به شکل گیری این دولت خیلی مهم و تعیین کننده بود در مسئله پاکستان شما دیدید دیروز آقای عمران خان را ترور می کنند که من این را در گذشته هم پیش بینی کرده بودم که در مسئله پاکستان ما باید شاهد اتفاقاتی باشیم طی این دو ماه آینده انتخابات خواهند داشت پاکستانی ها و یکی از نقاطی را که امریکایی ها باز رویش سرمایه گذاری می کنند و من به شما از این جا استفاده کنم و بگویم مسئله یک مسئله ای است که امنیت ملی نه تنها ما بلکه ژئوپلیتیک منطقه را تهدید می کند یعنی مسئله ، مسئله بود و نبود امریکاست ، و به همین خاطر است که اقای ویلیام برز رئیس سی آی ای امروز در منطقه مدیریت این اتفاقات را در دست دارد سنت کامپ مرکزیتی است که این کار را دارد دنبال می کند و ما هوشیاری و هوشمندی که امروز مردم نشان دادند ، خنثی کننده این طرح های پیچیده و مرحله ای امریکایی ها هست ، و لذا کشورهای منطقه امروز باید بدانند که گام بعدی آمریکایی ها متوجه آنها خواهد بود چه در ترکیه و چه در پاکستان و منطقه .

مجری : یک اشاره ای امروز هم در سخنان رئیس جمهورمان بود واکنش ایشان نسبت به سخنان آقای بایدن که گفته بودند ایران را ما بزودی آزاد می کنیم تحلیل و ارزیابی شما از این نکته گفته شده چیست ؟ ما می توانیم دخالت آشکار تلقی کنیم در خصوص کشورمان ؟

سیدافقهی : بله همین طور است از بدو شروع این اغتشاشات و هنجار شکنی ها هم در سطح خیابان و هم در فضای مجازی و این جنگ شناختی من رصد کردم موضع گیری مقامات آمریکایی بیشتر و اروپایی ها را چون اروپایی ها هم خیلی موزی گری کردند مخصوصا آلمان اینجا یک نقش موزیانه و شرم آوری را آلمانی که سلاحهای شیمیایی به صدام داد و هم بر علیه مردم ما و هم بر علیه مردم کرد در اقلیم کردستان عراق دادند و هنوز واقعا هزینه این کار ضد انسانی اش را نپرداخته است .آقای بایدن اول با یک ادبیات ملایم تری شروع کرد که ما حمایت می کنیم ، یواش یواش مسئله مرحوم مهسا امینی را مطرح کرد که حقوق زن در ایران رعایت نمی شود ، هر چه زمان گذشت و بحران ادامه یافت این ها امیدوار تر شدند ، مثلا آقای جک سلیوان به نظرم مشاور امنیتی شان وقتی راجع به هسته ای و این که آیا این تظاهرات ربطی به مسئله مذاکرات دارد یا خیر ؟ ایشان گفت : فعلا ما به فکر احیای مذاکرات نیستیم ، بلکه الان بیشتر تمرکزمان روی مسائل داخلی و حوادث داخلی ایران است . خودشان می دانند دارند چکار می کنند خودشان طراحی و سرمایه گذاری کردند و الان منتظر نتیجه هستند و آن وعده ای که گفتند اگر ایران تمکین نکند پای میز مذاکره ، گزینه های دیگری داریم که این یکی از گزینه هایشان بود که واقعا هم کثیف ترین گزینه شان بود که تمام اخلاقیات را انسانیت را زیر پا گذاشتند ، به مرور زمان وقتی احساس کرد امریکا و شخص بایدن ، نه دیگر واقعا آن نتایجی که این ها هدف گذاری کرده بودند قابل حصول نیست ، قابل دسترسی نیست ، آمد و در داخل خواست یک روحیه به ضدانقلاب بدهد و آمد ادبیات تسعیدی خودش را تند کرد و این جمله که حالا در چه حالی بود ما نمی دانیم واقعا وضعیت جسمانی ایشان ، وضعیت روانی ایشان بارها شده که ایشان حرکات خنده دار و نامانوسی از خودش نشان داده است ، شاید حالا یا این کلمه روی حساب و کتاب بوده یا این که نه واقعا از زبانش در رفته مثل اقای ژوزف بورل که گفت من حالم خوب نبود وقتی گفتم ما باغ زیبایی هستیم و جهان جنگل است . چقدر زشت است .

کشورهای اروپایی عمدتا غارتگر بودند ، عمدتا از انگلیس گرفته تا فرانسه گرفته تا هلند گرفته تا اسپانیا و ایتالیا همه این ها کشورهای جهان سوم به زعم خودشان جهان سوم را غارت کردند هنوز آثار استعمارگری این ها در این کشورها هست حالا یا آثار سیاسی اش و یا آثار اقتصادی اش و یا اثار فرهنگی اجتماعی اش . این آقای بایدن می گوید که من می خواهم ایران را آزاد کنم ، از چی می خواهی ایران را آزاد کنی ؟ شما آزادتر از کشور ایران دیدید الان بدون مبالغه؟ هر جا که دموکراسی هست دموکراسی محدود و تعریف شده است و امروز یک عده نگران هستند که چه خبره ؟ خود آمریکایی ها می گویند در ایران چه خبر است اینقدر آزادی است ؟ شما اگر تظاهر کننده و معترضین دست به پلیس بزند جرم است هولش بدهند جرم است ، آسیب به آن برسانند هر چه خشونت بیشتر شود جرم است ، جنایتکارها یا مرتکبین یا معترضین بیشتر می شود ، اینجا روز روشن شما می بینید که پلیس را سر می برند و یک عده وقیحانه در داخل کشور این ها را سانسور می کنند و از مظلومیت این بچه های دهه هشتادی صحبت می کنند. چند درصد از بچه هایی که در این تظاهرات و اغتشاشات شرکت کردند دهه هشتادی هستند ؟ چند درصد ؟ و چند درصد الان در صف انقلاب هستند در صف فرهنگ و وفاداری به انقلاب و مکتب سلیمانی ها هستند ؟ ما داریم مصاحبه این بچه ها را می بینیم در مناسبت های مختلف وقتی میکروفن جلویشان می گیرید ببینید چه می گویند این بچه ها این ها هم دهه هشتادی و دهه نودی هستند بنابراین صحبت های آقای بایدن از روز عجز است از روی استیصال است و از روی ورشکستگی سیاسی است .

مجری : آقای دکتر ظهره وند شما ارزیابی تان چه بود از این نکته ای که گفته شد ؟

ظهره وند : بله آقای بایدن نشان می دهد که امریکایی ها مشاوران شاید خوبی ندارند . و یا آنچه که خوابش را می بینند را سعی می کنند تعبیر کنند و بگویند والا اگر کار کارشناسی بخواهند بکنند این مسیر نه جواب داده و نه این که بازتاب خوبی هم ندارد در منظر مردم . یعنی شما کی هستی که بخواهی یک همچنین موضعی بگیرید و به نظر من وزارت خارجه باید اتفاقا یک کار حقوقی جدی را در دستور کار بگذارد، هم در برخورد با وزیر خارجه آلمان ، که آن موضع مداخله گرانه را گرفت هم در برخورد با آقای بایدن و کلا اتحادیه اروپا ، شما الان اگر فرض بفرمایید جلیقه زردها وقتی که می آیند و مطالباتشان هم مطالبات به نظر من به حقی است یعنی حرف خیلی روشنی می زنند با آرامش و همان مسیرهایی که برایشان ترسیم شده را طی می کنند به شدیدترین وجهی سرکوب می کنند و ما هم می توانیم واکنش متقابل نشان بدهیم. شما ببینید در ایرلند شمالی چه می گذرد . یعنی صریحا دارند می گویند ما ورشکسته شدیم با بریگزیت با خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا . بدون این که توجه بکند لندن به مصالح مناطقی که بریتانیا را شکل می دهند مثل اسکاتلند مثل ولز ، می آیند و تصمیم می گیرند می گویند که ما بایستی خارج بشویم به این دلایل . این نه با دموکراسی می خواند نه با آن توافقاتی که دارند ، مجالس محلی دارند الان خانم استروژن که مسئولیت دارد در اسکاتلند ، الان دنبال این است که یک همه پرسی راه بیاندازد آیا ما آمدیم بگوییم ما حمایت می کنیم ، از استقلال طلبی مردم اسکاتلند از بریتانیا یا از لندن؟ اگر شما یک موضع کوچک را بگیرید خودشان را داغون می کنند و سلاح می فرستند به این ور و شبکه جاسوسی درست می کنند شبکه ورود پول و اطلاعات غلط به داخل . این ها همه باید قابل پیگیری باشد و هست و این را ما باید اطلاع رسانی کنیم و باید با یک موضع فعال در واقع آنها از یک کاه کوه می سازند این ها کوه را تخریب می خواهند بکنند روی سر ملت ها از جمله مردم ایران ، بعد صحبت از این می شود که ما آماده ایم برای مذاکرات برجام . برجامی وجود ندارد اصلا برجام را آنها نیاز داشتند برجام نیاز آنها بوده برای مداخله در منطقه و ایران ما از برجام خیری نبردیم ، یک خسارت محض بوده است ، ولی ما باز ابراز می کنیم که بله ما آماده ایم که مذاکره کنیم این ها به نظر من پالس خوبی نمی دهد و ما متناسب با هر رفتاریکه می کنند باید واکنش به هنگام و قاطع و حقوقی انجام بدهیم و گزاره بدهیم . چند روز پیش یک نشستی را گذاشتند برای حمایت از اغتشاش ایران در نیویورک . مداخله آشکار است و این هم روسیه موضع گرفته ، هم چینی ها موضع گرفتند و ما این را باید تقویت کنیم و نشان بدهیم که چگونه دارند این ها منافع نامشروع خودشان را تحمیل می کنند ، این باغی را که اقای جوزف بورل می گوید بله اروپا واقعا شبیه باغ هست اما باغی که بر بستر خون ملت ها و منافع ملت هاست . و این الان جریان خون و منافع دارد متوقف می شود ، ونزوئلاچه اتفاقی افتاد این را داغون کرده دیگر همین الان آقای بوستان اولروز سقوط کرد و داسیلوا آمد سر کار ، اصلا معادلات در آمریکای لاتین دارد بهم می ریزد این برایشان نگران کننده است در کلمبیا چه اتفاقی افتاد ؟ این ها روی کلمبیا پایگاه فشار روی ونزوئلا حساب می کردند اصلا این ها بهم خورد . می خواهم بگویم ما اگر گلوبال و جهانی تغییرات را نگاه کنیم وحشت سراپای واشنگتن را گرفته است هم در محیط داخلی شان هم در محیط بین المللی شان و این 85 هزار میلیارد دلار بدهی که الان در سطح دنیا این ها به آن متعهد هستند این را باید برایش فکری کنند .

مجری : اقای سیدافقهی شما یک نکته ای که امروز خیلی پررنگ بود در مناطق سنی نشین و وحدتی که بین شیعه و سنی وجود داشت که روزهای اخیر رویش دست گذاشته شده است ، راهپیمایی خیلی گسترده بود شما تحلیلتان از این اتفاق چیست ؟

سیدافقهی : یکی از گزینه هایی که هدف دشمن بود و سابقه هم دارد ایجاد اختلاف بین سنی و شیعه بود و جالب است که اگر یادمان باشد هفته وحدت همزمان شد با این اغتشاشات که شاید بر این کنگره سالانه ابتکار جمهوری اسلامی ایران برای هفته وحدت که ابتکار حضرت امام و یادگار باغیات الصالحات حضرت امام بود این که بشکند این فضای شیعه و سنی را که در منطقه هم می دانید که هنوز آثار حضور داعش با این فلسفه بود من یادم هست که در اظهارات بابک بغدادی می گفت که ما آمدیم که داد سنی ها را از شیعه ها بستانیم . یعنی با این شعار وارد این جنگ شد و این خرابی ها را به عراق و سوریه تحمیل کرد متاسفانه . حضرت امام و مقام معظم رهبری چندین بار تاکنون بر ضرورت وحدت و مفهوم این وحدت چیست ؟ که رسانه های دشمن چه فارسی و چه عربی مغلطه می کنند و تحریف می کنند مفهوم وحدت را که اصلا وحدت منظور این نیست که سنی شیعه شود و شیعه سنی بشود . هر که در حوزه فقهی خودش در حوزه فرهنگی و فلسفی و کلامی خودش محترم است . اما این بدنه اسلام امروز مورد تهدید است . این پاره تن اسلام که فلسطین اشغالی است امروز زیر چکمه های سربازان رژیم کودک کش صهیونیستی دارد تکه تکه می شود، امروز با کمال خونسردی سربازان رژیم صهیونیستی مردم را می کشند و یک نمونه بارز که نفاق غربی ها و مخصوصا آمریکا را متجلی کرد این داستان این بنده خدا خانم شیرین اباعقله بود با گلوله مستقیم سرباز رژیم صهیونیستی کشته می شود و پرونده اش را با این که می دانید که تابعیت آمریکایی داشت یعنی شهروند آمریکایی بود فلسطینی الاصل بود گزارشگر شبکه الجزیره در فلسطین بود اجازه نمی دهد آمریکا که پرونده ایشان مجددا باز شود و آن سرباز یا آن یگان یا حالا هر نیرویی که ایشان به آن منتسب بود با این که اقرار کردند صهیونیست ها که این گلوله گلوله برای سازمان نظامی رژیم صهیونیستی است ، اجازه نمی دهند . اینجا حقوق زن مطرح نیست ولی یک خانم ایرانی به نام مهسا امینی به صورت طبیعی با بیماری هایی که قبلا سوابق داشته و گزارش بسیار مفصل پزشکی قانونی ثابت شد که ایشان واقعا آسیبی از طرف نیروهای انتظامی به ایشان نرسیده هنوز رها نمی کنند ، گرچه الان از کلمه رمز مهسا امینی عبور کردند الان بحث تغییر رژیم است و بحث جنگ داخلی هست و این چیزهایی است که در شیپور می دمند اما به طور کلی می خواهم عرض کنم که این غرب است که ما با آن داریم تعامل می کنیم ولی این غرب و این آمریکا خوشبختانه در حال افول است ؛ نشانه های زیادی هست که هم مقام معظم رهبری با دلیل و مدرک و حوادث مستند نشان می دهد که واقعا آمریکا از این عصبانی است ، از این کشور های مشرق زمین دارند همدیگر را پیدا می کنند ، بعضی از این کشورها شاید هنوز به یک نوع وابستگی و یک نوع سرسپردگی هنوز به غرب دارند اما حوادثی که در خود غرب درارد رخ می دهد دارند متوجه می شوند که خیلی دیوار غرب محکم نیست که به آن تکیه بدهند دیوار آمریکا به جد دارد ترک بر می دارد، حضرت آقا فرمود باید خودمان را برای نقش آفرینی در نقشه جدید و مهندسی جدید قدرت در جهان که مبتنی بر چند قطبی است یا چند محوری است باید خودمان را آماده کنیم .

مجری : اقای ظهره وند شما فکر می کنید این آماده کردن خود ما برای این نظام نوین جهانی و این چند قطبی بودن جهان و این که گفته شده ما باید آماده باشیم چطور محقق می شود و ما باید چه کاری انجام بدهیم؟ 

ظهره وند : این بحثی که می گویند تغییر رژیم و این ها ، این کابوسی است برای آمریکایی ها که اصلا گذشته و رفته است . ما بحث مان همان مکان یابی مان هست و موقعیت یابی مان است در این معادلات جدید که قطعا اگر هوشمندانه عمل کنیم سفره مردم از این فشاری که الان بهرحال مردم با آن مواجه هستند تغییر اساسی می کند . لازمه اش هم به اعتقاد من همین است که ما اولا بین نظام سیاسی که جهت گیری کلی مردم باشد در قبال اسلام و نوع سبک زندگی که می خواهند داشته باشند ، مسیری که می خواهند در آن حرکت کنند و نقطه عظیمت و آرمانی که دارند . با مسئله حکمرانی . حکمرانی و حکومت در واقع کارگزار است اگر ما این تفکیک را دقیق انجام بدهیم و شیوه حکمرانی را ، ضعف هایش را ما قشنگ در یک مسیر کارشناسانه ، ضعف ها را ببینیم و این شیوه را ارتقا بدهیم و ببینیم که دارد آینده نزدیک به کدام سمت می رود و ما چه ظرفیت هایی را بایستی بالفعل بکنیم در صحنه معادلات داخلی و معادلات منطقه ای و بین المللی ، باید خودمان را آماده کنیم یعنی فرصت ها نیمه عمرشان کوتاه است یعنی اگر امروز نون را تنور نچسباندیم فردا این تنور گرم نخواهد بود . فلذا این آمادگی به نظر من بسیار بسیار مهم است و تغییر در شیوه حکمرانی و تقویت نقش مشارکت مردم هم در اداره اقتصاد هم در حوزه های مختلف سیاسی و اجتماعی .

مجری : بیشتر تاکیدتان به این تغییر حکمرانی د رحوزه اقتصاد است یا در حوزه فرهنگی اجتماعی سیاسی ؟

ظهره وند: یک پکیج است می گوید همه پچیزمان مثل همه چیزمان است یعنی نگاه کنید نظام آموزشی ما نظام پرورشی ما وزارت فرهنگی ما و تمام سازمان هایی که الان در عرصه فرهنگی هستند باید دیدگاهها را منسجم کنند به هم نزدیک کنند این اتفاقاتی که ما در حوزه سلبریتی افتاد هیچ کجای دنیا مفهوم سلبریتی و رفتار سلبریتی این گونه اتفاق نمی افتد . شما الان امریکا بعنوان یک پارادایم است همه چیزش مثل همه چیزش است اگر می گوییم شیطان است همه جای شیطان است اما یک منافع فرضی دارد همه در خدمت آن منافع هستند شما باید از حالت گازی شکل در بیایید . ما چه نوع اقتصادی را الان داریم این اقتصادی که می گوییم مقاومتی یا مشارکتی اقتصاد مردمی این قابل لمس باید باشد ، دورنمای حرکت این اقتصاد باید روشن باشد . آن شاخص هایی که شما می خواهید وارد کنید و ارزیابی و متر کنید در موضوع کارآمدی و در موضوع بهره وری این ها باید روشن شود . این ها روشن نیست . اگر سهم عوامل را روشن کردیم آیا ما می خواهیم مسیر توسعه ای را که غرب رفته ما هم می خواهیم همان مسیر را برویم آن مسیر که به بیراهه است امروز می بینیم کره زمین دارد منهدم می شود بحث های خاصی را مطرح می کنند . نظامی که برخاسته از تفکر ولایتمداری است که می خواهد رد حوزه اقتصاد باشد چه اقتصادی است ؟ یا سیستم آموزش و پرورش ما . این را ما بایستی یک بازنگری جدی بکنیم ، در واقع مثل یک تحول اساسی و مثل یک انقلاب در ساخت حکمرانی است . این اتفاق باید شکل بگیرد و این حالت متعارض که نتیجه اش بالاخره این اغتشاشگرها که همه از آن طرف نیامدند دهه هشتادی ها که هستند و بچه های خودمان هستند و حضرت آقا هم فرمودند به کسی هم ربطی ندارد ، باید این حل شود ولی یک بخشی را آموزش و پرورش ما باید جواب بدهد شما چه مطالب و چه محتوایی را دارید منتقل می کنید که این بچه ای که همش سرش در گوشی اش است و تجربه ای هم ندارد و از آن طرف آسمان دارند یکسری هر مطالبی را دارند می ریزند در اینجا ، اینترنت ملی اگر مسئله کسب و کار است یک بحث دارد اگر مسئله دسترسی به اطلاعات جهانی است یک بحث دارد ، اما این که بخواهد یک فضایی باشد که بتوانند محیط داخلی و ذهن افکار عمومی را آشفته کنند این باید با آن مقابله شود . از این زاویه به نظر من کار جدی داریم که همه بر می گردد به وظیفه حکومت که این کار را انجام بدهند و کار ساده ای هم هست به نظر من ظرفیت نخبگانی ما این امکان را می دهد که این ظرفیت ها بیایند و نقش آفرینی کنند و از جمله جوانان خوبی هست  که ما در این صحنه داریم .



سپاه پاسداران: مردم با حضور پرشور در مراسم ۱۳ آبان شکست فتنه ...

سپاه پاسداران: مردم با حضور پرشور در مراسم ۱۳ آبان شکست فتنه ...

قطعنامه راهپیمایی ۱۳ آبان - روزنامه جوان

قطعنامه راهپیمایی ۱۳ آبان - روزنامه جوان
شکست دوباره فتنه های امریکا و رژیم صهیونیستی در یوم الله ۱۳ ابان

بیانیه تشکلهای دانشجویی/13 آبان نقطه طلایی شکست هیمنه آمریکای ...

بیانی&#
منبع خبر : iribnews.ir