فندق

فندق


اکثر افرادی که در شهر زندگی می کنند آرزوی داشتن یک خانه روستایی زیبا را دارند. درختان زیادی برای این خانه زیبا و رویایی در نظر گرفته شده است. شاید شما هم اکنون این خانه زیبا را داشته باشید و بخواهید چند درخت میوه برای فضای سبز خود بکارید. اگر بخواهید یک درخت میوه زودرس انتخاب کنید، فندق یکی از آن انتخاب ها خواهد بود. در ادامه این مطلب قصد داریم شما را با کاشت درخت گردو آشنا کنیم.


 


مروری جامع بر شرایط کاشت درخت فندق


نهال فندق خیلی سریع رشد می کند و حدود 3 تا 5 سال طول می کشد تا این درخت به ثمر برسد. با توجه به کوچک بودن این بوته ها، اگر به درستی از آنها مراقبت کنید، تعداد زیادی فندق به شما می دهند که می توانید از آنها استفاده کنید.


این درخت از اروپا و آسیا می آید و ارتفاع آن 1.5 متر در شرایط خوب و نرمال است. شکل این درختان معمولا فشرده است، بنابراین می توانید به راحتی آنها را هرس کنید. بنابراین اگر فضای محدودی برای کاشت درخت دارید. کاشت درختان فندق بهترین انتخاب است.


نکات ضروری برای کاشت فندق


تنها نکته ای که هنگام کاشت باید به آن توجه کنید این است که درخت فندق پر ریشه است و با وجود اینکه ارتفاع آن کم است باید فضای مناسبی را برای رشد ریشه ها فراهم کند. بنابراین فاصله مناسب برای هر درخت 4.5-6 متر است. بهتر است درختان را پشت سر هم بکارید. زیرا می توانید در هنگام گرده افشانی بذرهای زیادی را بارور کنید.


نکته مهم بعد که در زمان کاشت نهال فندق بهتر است به آن اهمیت دهید زمان کاشتن آن است. برای کاشت درختچه حتماً درزمانی که نهال یا پاجوش در خواب زمستانی است اقدام به ‌قرارگیری آن در خاک کنید.


نحوه مراقب از درخت فندق


زمینی که قصد کاشت درخت فندق را دارید باید دارای زهکشی عالی باشد. توجه داشته باشید که خاک این منطقه نباید خیلی غنی باشد. زیرا اگر خاک مواد معدنی و مغذی بیشتری داشته باشد، برگ های درخت رشد بیشتری می کنند.


درختان فندق دارای گلهای نر و ماده هستند. این بدان معنا نیست که خود گیاه می تواند بارور باشد. باروری درختان به گرده افشانی بستگی دارد، بنابراین بهتر است درختان گردو به صورت گروهی و خطی کاشته شوند.


نکته دیگری که در کاشت درخت فندق باید به آن توجه کرد زمان گرده افشانی گل است. اگر از گونه های مختلف گیاهان فندق استفاده می کنید، نمی توانید انتظار داشته باشید که گرده ها را به دام بیندازید. هر گونه در زمان متفاوتی با گونه دیگری گرده افشانی می کند، بنابراین اگر می خواهید درخت شما محصول خوبی تولید کند، سعی کنید گونه های مشابهی را انتخاب کنید.


مراقبت و آبیاری درخت فندق


فندق درختی مقاوم است، بنابراین می تواند در همه انواع خاک (به جز باتلاقی) رشد کند. همین مقاومت برای مصرف آب نیز وجود دارد. درختان بالغ فندق مقاوم به خشکی هستند، اما برای رشد درختان جوان باید شرایط رطوبت ثابتی را برای درخت فراهم کنید. این شرایط به این معنی است که هرگز نباید اجازه دهید خاک اطراف بوته کاملا خشک شود.


اگر قصد کاشت نهال فندق را در هوای خشک دارید، باید بیشتر مراقب باشید تا درخت به بهترین نحو رشد کند. در طول فصل رشد و زمانی که درخت فندق نمی خوابد باید رطوبت به صورت منظم و مناسب تامین شود.


چگونه درخت فندق را هرس کنیم؟


از آنجایی‌ که نهال فندق ارتفاع چندان زیادی ندارند، تصمیم آن با شماست  که فرم باغ شما را درختچه‌ های فندق تشکیل دهند یا درخت فندق. اگر قصد دارید بعد از کاشت نهال فندق ترکیب درختچه‌ ای داشته باشید به هرس آن ‌چنانی احتیاجی ندارد. تنها کافی است در ابتدای فصل بهار پاجوش‌های بیرون آمده از ریشه را جدا کنید. جدا کردن پاجوش‌ها به تقویت ریشه کمک خواهد کرد.


 


اگر می‌خواهید نهال شما به درخت شباهت داشته باشد، باید شاخه‌ های پایین و آویزان را هرس کنید. زمانی که درخت شما فرم دلخواه را گرفت و به نحوی برای هرس کردن آماده شد. چند شاخه قطور و قوی را به‌عنوان تنه اصلی درخت در نظر بگیرید. پس‌ازآن پاجوش‌ها و شاخه‌های پایین تر درخت که  نزدیک به خاک هستند را هرس کنید.


 


هرس کردن باید در زمستان  یا در اواخر یا در اوایل بهار صورت گیرد.


منبع : فرانهال

منبع خبر :