اشتغالزایی ۱۲۰ هزار نفر از طریق بنیاد برکت از ابتدای سال ۱۴۰۱

اشتغالزایی ۱۲۰ هزار نفر از طریق بنیاد برکت از ابتدای سال ۱۴۰۱

اشتغالزایی ۱۲۰ هزار نفر از طریق بنیاد برکتبه گزارش خبرگزاری صدا و سیما، در  برنامه میز اقتصاد برنامه‌ها و اقدامات دستگاه‌های اجرایی برای اشتغالزایی (اشتغال جوانان تحصیل کرده و زنان سرپرست خانوار)  بحث و بررسی شد.

مجری: آخرین آمار‌ها را بگویید از جمعیت بیکارانی که در کشور وجود دارد و این تعداد قریب به ۷۰۰ هزار نفر را دقیق بفرمایید که به چه صورت انجام می‌شود.

جناب آقای محمود کریمی بیرانوند، مدیرکل محترم اشتغال وزارت کار: همانطور که می‌دانید گزارش فصلی مرکز آمار روی کار تنها مرجع رسمی ارائه دهنده آمار نرخ بیکاری و بازار کار الان مرکز آمار است لذا ما گزارشی که مرکز آمار ارائه داد در تابستان ۱۴۰۱ الحمدلله نشان از حرکت و جهش بسیار خوبی بود که در تقریباً یکسال اخیر بیش از یکسال اخیر که از دولت مردمی سیزدهم می‌گذرد، شاخص‌های خودش را به خوبی نشان داد و این امید را به بازار کار ایران نشان داد که چقدر ما رشد و پیشرفت داشته ایم. مطابق با آماری که در گزارش مرکز آمار بود جمعیت شاغل کشور ۳۷۳ هزار نفر افزایش داشته جمعیت بیکار ۱۶۳ هزار نفر کاهش داشته جمعیت فعال ۲۱۱ هزار نفر افزایش داشته ایم نرخ بیکاری به نسبت تابستان ۱۴۰۰، ۷ دهم درصد کاهش داشته ایم خالص اشتغال ایجاد شده برای مردان و برای زنان هر دو با هم افزایشی بوده است نرخ بیکاری فارغ التحصیلان هم نسبت به سال گذشته ۱ و ۲ دهم درصد کاهش داشته است و خالص اشتغال ایجادی در بخش صنعت و بخش خدمات هم مثبت بوده و میانگین بالای ۵۰۰ هزارتا و ۱۰۰ هزارتا بوده است، ولی ما در بخش کشاورزی ریزش داشته ایم در حوزه خالص اشتغال، اما خالص عرضی نیروی کار و خالص اشتغال هر فصل هم در مجموع به نسبت سال ۱۳۹۹ کاملاً روند صعودی داشته است در تابستان ۱۴۰۱ به ۲۵۲ هزار نفر رسیده است که در تابستان ۱۳۹۹ منفی ۶۲۹ هزار تا بوده است این عدد یعنی از آن منفی تا این مثبت رسیده است.

مجری: شما اشاره کردید ریزش‌ها در بخش کشاورزی بوده است.

جناب آقای محمود کریمی بیرانوند، مدیرکل محترم اشتغال وزارت کار: در تابستان بیشترین ریزش در بخش کشاورزی بوده و بیشترین افزایش در بخش خدمات بوده است. ۵۴۷ هزار شغل افزایش داشته ایم. مجموعه این عوامل ما همانطور که می‌دانید ما دیروز در جلسه ۸۳ شورای عالی اشتغال گزارش سازمان تأمین اجتماعی و گزارش آماری بیمه بیکاری را هم ارائه داده ایم هر دو شاخص هم نشان از بهبود فضای کسب و کار دارد ه اجازه می‌خواهم این‌ها را ارائه کنیم. می‌دانید که یکی از سیاست‌های بسیار خوب دولت سیزدهم برای کارگران افزایش حداقل دستمزد بود که بی سابقه بود در این دولت و همین عامل هم باعث شد که الان بیمه شدگان جدید اجباری سازمان تأمین اجتماعی ۳۲۳ هزار نفر افزایش داشتیم ۶ و نیم درصد رشد داشته ایم.

مجری: در چه بازه زمانی؟

جناب آقای محمود کریمی بیرانوند، مدیرکل محترم اشتغال وزارت کار: در شش ماهه اول  بیمه شدگان جدید مشمول بیمه بیکاری هم  ۳ و ۱ دهم درصد افزایش داشته ایم، اما از آن طرف کسانی که درخواست بیمه بیکار کردند، چه کسانی درخواست بیمه بیکاری می‌کنند، کسانی که اخراج می‌شوند شکایات شان ثبت می‌شود حتی انی آمار هم نسبت به مدت مشابه سال قبل قریب به ۳۰ درصد کاهش داشته ایم. پارسال شهریور ۲۴۹ هزار نفر تعدیل داشته ایم مطابق با آمار برخط سامانه، امسال شهریور ۱۷۶ هزار نفر داشته ایم یعنی تقریباً ۳۰ درصد کاهش داشته ایم. این نشان از این است که مجموعه سیاست‌های دولت سیزدهم در فضای بهبود کسب و کار در فضای مانع زدایی پشتیبانی و حمایت از اقشار کم درآمد خودش را به خوبی نشان داده و الحمدلله یک جهش قابل توجهی در شاخص‌های بازار کار ما شاهد بوده ایم.

مجری: این جلسه شورای عالی اشتغال بعد از ۸ ماه تشکیل شد علت چه بود؟

جناب آقای محمود کریمی بیرانوند، مدیرکل محترم اشتغال وزارت کار: این اولین دولتی است که واقعاً با حمایت‌های ویژه جناب آقای رئیسی می‌فرمایید ۸ ماه قبل تشکیل شده من می‌گویم در یکسال اخیر سه بار این جلسه تشکیل شده است. اگر از این زاویه نگاه کنیم می‌بینیم، چون آقای دکتر رئیسی در جلسات مختلف و در صحبت‌های شان  دستوراتی که دارند همیشه اشتغال جزء اولویت‌های اصلی بوده است همین که به فاصله یکسال سه بار جلسه شورای عالی اشتغال برگزار می‌شود و همه دستگاه‌ها آنجا گزارش می‌دهند و همه مراکز گزارش می‌دهند خودش نشان از جدی بودن این موضوع است و این نکته‌ای که در دولت‌های سابق بعضاً اصلاً رئیس جمهور جلسه شورای اشتغال را شرکت نمی‌کرده و به ریاست معاون اول تشکیل می‌شده است، ولی خود آقای رئیس جمهور در جلسه گذشته هم تأکید کردند اگر لازم است تا پایان سال ما هر ماه هم جلسه بگذاریم، اما یکی از دلایلی که باعث می‌شود بعضاًبازه‌های زمانی طولانی شود این است که باید مصوبات قبلی بالاخره به یک سرانجامی برسد به یک نقطه اثر جدید برسیم برای آن نقطه اثر جدید جلسه تشکیل دهیم جلسه که لزوماً کاربردی ندارد، ولی آقای رئیس جمهور مجدداً دیروز تأکید کردند ما ۹ مصوبه جدید را دیروز بردیم و تصویب شد انشاالله پس ابلاغ به صمع و نظر مردم عزیز می‌رسانیم، اما تأکید کردند فوراً پیگیری کنید.

مجری: مصوبات را می‌توانید بگویید.

جناب آقای محمود کریمی بیرانوند، مدیرکل محترم اشتغال وزارت کار: خیر، چون مصوبات باید ابلاغ شود در معاونت حقوقی مسائل حقوقی بررسی شود ظرف یکی دو هفته آینده انشاالله ابلاغ می‌شود و ما اعلام می‌کنیم. آقای رئیس جمهور اشاره کردند همین مصوبات قبلی، چون ما ۳۴ مصوبه مربوط به شورای ۸۱ و ۸۲ داشته ایم تک تک آن‌ها را هم دبیرخانه شورای عالی اشتغال همکاران بنده از همه دستگاه‌های حاکمیتی پیگیری می‌کنند این مصوبات به یک سرانجام خوبی رسید تقریباً میانگین ۸۰ درصد مصوبات ۸۱ و ۸۲ عملیاتی شد بخاطر همین دلیل به این نقطه اثر و نقطه اصلی رسیدیم جلسه ۸۳ را برگزار کردیم. مصوبات دیروز را هم بلافاصله از همین امروز قبل از ابلاغ بالاخره کلیات مصوبات را شروع کرده ایم پیگیری کردن انشاالله تا قبل از سال هم ما حداقل یک جلسه شورای عالی خواهیم داشت که حتماً مصوبات اش می‌دانید که شورای عالیاشتغال بالاترین نهاد هماهنگی و تعامل بین همه دستگاه‌های حاکمیتی و دستگاه‌های خارج از دولت یعنی هم دستگاه‌های دولتی و هم نهاد‌های حاکمیتی است که به خوبی ظرف یکسال اخیر با رویکرد و جدیت و پیگریی جناب آقای دکتر رئیسی کار خدش را شروع کرده و الحمدلله وزارت کار هم بعنوان دبیر شورای اشتغال تمامی مصوبات و دستورات آقای دکتر رئیسی را پیگیری کرده اند.

مجری: پس عمده دلیل اینکه این جلسات به تأخیر افتاده بود انجام نشدن مصوبات قبلی بوده است.

جناب آقای محمود کریمی بیرانوند، مدیرکل محترم اشتغال وزارت کار: ما جلسه برای جلسه نمی‌خواهیم جلسه برای انجام عملیات می‌خواهیم اگر ببینیم مصوبات خوب اجرا نمی‌شود جلسه برگزار نمی‌کنیم تا مطمئن بشویم آن کار‌هایی که شروع کرده ایم بالاخره به یک سرانجامی رسیده است.

مجری: آقای فیروزآبادی شما در کمیته امداد مشخصاً در یکسال گذشته چه اقداماتی انجام داده اید برای اینکه اشتغال ایجاد کنید و یا اگر عدد و ارقامی دارید که چقدر توانسته اید اشتغال ایجاد کنید و در چه بخش هایی..

جناب آقای مرتضی فیروزآبادی، معاون محترم اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی (ره): ما از ابتدای امسال اگر آمار ارائه کنم موفق شدیم که ۱۷۲ هزار  و ۶۲۹ فرصت شغلی را ایجاد کنیم تعهد سالانه ما ۵۰۰ هزار فرصت شغلی است. ما برای تحقق این کار یک مقدماتی را باید خودمان فراهم می‌کردیم و یک همکاری‌هایی انجام می‌شد همکاری از سمت دولت بود که ابلاغ به موقع تسهیلات به بانک‌ها و همکاری بانک‌ها که نسبت به سنوات گذشته قابل تقدیر است حقیقتاً و محقق شده است در داخل مجموعه امداد هم ما باید یک اصلاحات سیاستی می‌کردیم یک بخش از اصلاح مهم ما توجه کردن به فرزندان بود که کار خیلی مهمی محسوب می‌شود سعی کردیم این‌ها اولویت پیدا کنند یک سیاست دیگری که انتخاب شد در کمیته امداد و با مصوبه شورای عالی اشتغال ارائه خدمت اشتغال به افراد غیرحت پوشش بود در دهک‌های پایین فلسفه این سیاست عمده این است که دیگر نیاز نباد افراد بیایند تحت پوشش کمیته امداد وقتی یک فرد نیازمندی مراجعه می‌کند ما بتوانیم به او خدمت ارائه دهیم از مسیر اشتغال توانمند شود در جامعه خودش روی پای خودش بایستد این سیاست مهمی بود. دو سیاست هم برای کیفیت مورد نظر ما بود. در سال دانش بنیان به ویژه ما سعی کرده ایم مشاغلی که مبتنی می‌شود بر دستاورد‌های دانش بنیان را توسعه دهیم یکی پهپاد‌های سم پاش است که در هفته آینده رونمایی خواهیم داشت در این زمینه که یک شغل جدید است و افراد می‌توانند با این شغل امرار معاش کنند کسب درآمد کند یکی جریان بزگ نیروگاه‌های خورشیدی است که عمده برای افرادی است که سالمند هستند و کمتر می‌توانند کار کنند با خرید تضمینی دولت به صورت برق این یک درآمد مستمری حاصل خواهد شد یکی در مسئله دانش بنیان که درحال پیگیری هستیم و انشاالله به زودی نتیجه ده استفاده از وسایل ماشین آلات سازی در کشور ما است. مثل پرس، مثل سی ان سی و چیز‌هایی شبیه این. مثال چهارم هم پرورش متراکم ماهی است که این هم یک کار فناورانه بوده است و رسیده به یک قابلیتی که در اشتغال‌های انفرادی قابل تکرار است بنابراین ما یک سیاست دانش بنیان داشته ایم  که توانسته ایم این را دنبال کنیم. ما یک عددی از تسهیلات اگر خدمت شما بخواهم عرض کنم ما برای این میزان اشتغالی که تا الان انجام شده حدود ۱۱ هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی و از صندوق‌های قرض الحسنه داده شده عمده این تسهیلات از تبصره ۱۶ است که ۹ هزار میلیارد تومان است و تبصره ۱۸ سال ۱۴۰۰، که ما پرداخت کرده ایم یک مقداری هم صندوق قرض الحسنه امداد ولایت که متعلق به خود کمیته امداد است در این زمینه مشارکت کرده اند.

مجری: یک نکته‌ای اینجا وجود دارد می‌فرمایید تعهد و تکلیف تان ۵۰۰ هزار شغل در سال استت الان برج ۸ هستیم شما ۱۷۹ هزار شغل ایجاد کرده اید طبیعتاً به نظر می‌رسد که اگر با همین دست فرمان تا پایان سال هم بروید نمی‌توانید به آن تعهد برسید مشکلی و مانعی بر سر راه شما بود در این ۶ یا ۷ ماهی که از سال گذشت یا خیر دلیل دیگری دارد.

جناب آقای مرتضی فیروزآبادی، معاون محترم اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی (ره): مسئله اشتغال و کلاً تصمیمات سالانه در موضوع اشتغال را باید ۱۰ ماهه حساب کنید نه ۱۲ ماهه، چون فروردین ماه و اردیبهشت ماه معملاً مقدمات فراهم می‌شود ده ماه اگر حساب شود ما الان تقریباً باید ۵۰ درصد پیشرفت می‌کردیم در تسهیلات ۴۰ درصد و در فرصت شغلی ۳۵ درصد بوده ما یک مقداری عقب هستیم حدود ۱۳۵ هزار پرونده در بانک‌ها داریم معادل ۱۱ هزار میلیارد تومان که فکر می‌کنیم اگر با یکی از مصوبات دیشب که انشاالله آقای دکتر کارسازی کنند ابلاغ کنند مساعدتی قرار شد بانک مرکزی کند برای اینکه این روند تسریع شود بتوانیم برسیم انشاالله در سنوات گذشته بار عمده ایجاد اشتغال نیمه دوم بوده به دلیل اینکه منابع بیشتر است لذا من خیلی نگرانی ندارم اگر آن طوری که نظام بانکی امسال همکاری کردند با مجموعه کمیته امداد همکاری کنند برنامه محقق خواهد شد.

مجری:  یعنی عمده مشکلاتی که اشاره کردید در حوزه بانک‌ها و تسهیلاتی که قرار است یعنی شما همه تمرکزتان برای ایجاد اشتغال روی تسهیلات تکلیفی است؟

جناب آقای مرتضی فیروزآبادی، معاون محترم اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی (ره): دو تا جریان دیگر هم است تسهیلات برای اشتغال تکلیف قانون اساسی است. بند ۲ اصل ۴۳ دولت را مکلف کرده برای افراد وسایل کار فراهم کند از مسیر تسهیلات، این است منتها تسهیلات کافی نیست اتفاقات دیگر هم می‌افتد ما جریان کاریابی را داریم یک جریان مهمی است در مجموعه اشتغال و افراد در بنگاه‌ها مشغول به کار می‌شوند و یک جریان آموزش‌های مهارتی را داریم آموزش‌های مهارتی امداد امسال نسبت به سال گذشته سه برابر شده ما در سال جاری تا این لحظه به اندازه کل سال گذشته آموزش مهارتی داشتیم معمولاً این کسانی ک هآموزش مهارتی می‌بینند در یک بازه یکساله ۵۰ درصد خودشان در اقتصاد شاغل می‌شوند لذا مسیر‌های دیگر هم وجود دارد، اما به هر حال این مسیر هم یک مسیر غالب است در کشور است.

مجری: چه اقداماتی انجام داده اید در این شش، هفت ماهی که از سال گذشت آخرین اقدامات را بگویید چقدر متدد شد به اینکه ایجاد اشتغال کنید.

جناب آقای محمد ترکمانه، مدیرعامل محترم بنیاد برکت: مستحضرید بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان امام یکی از مأموریت‌های اصلی که دنبال می‌کند موضوع توانمندسازی اقتصادی است این کار قریب به چهار سال است به طور ویژه بنیاد برکت پیگیری می‌شود و اقداماتی که تاکنون انجام شده در بخش‌های مختلف کشور است و متمرکز بر مناطق کم برخوردار کشور است ما تا امروز در ۳۱ استان کشور و ۴۰۸ شهرستان حضور داریم شبکه تسهیل گری بنیاد برکت که افرادی هستند از جنس خود مردم و برای ایجاد اشتغال آموزش دیده اند در روستا‌های کشور حضور دارند و امروز در ۱۲ هزار روستای کشور این شبکه تسهیل گری فعال است تا به امروز قریب بر ۲۱۹ هزار طرح اشتغال زایی انجام شده است که این‌ها طرح‌های اشتغال زایی خرد بنیاد برکت هستند و حدود ۶۵۰ هزار فرصت شغلی به وجود آورده است در بخش‌های دیگر بنیاد برکت در تکمیل این زنجیره یعنی ما در مرحله اول اشتغال‌های خرد و کوچک را درنظر می‌گیریم بعد یک مرحله بالاتر این‌ها را که توانمند می‌شوند و امکان این را دارند که تبدیل به بنگاه و کارگاه شوند این‌ها را کمک می‌کنیم که تبدیل شوند به یک مجموعه حقوقی و همین طور رشدشان می‌دهیم تا به یک شرکت و یا یک کارخانه بزرگ شوند تا امروز حدود ۴۰۰ شرکت تولیدی بزرگ در بنیاد برکت حمایت شده به صورت مشارکت در سهام و این زنجیره در سراسر کشور تکمیل شده است. البته برنامه‌ای که ما داریم انشاالله برای امسال یعنی تا پایان سال ۱۲ هزار روستایی که حضور داریم به ۲۰ هزار روستا برسانیم و این ۲۰ هزار روستا روستا‌های پرجمعیت کشور هستند و چیزی حدود ۶۷ درصد جمعیت روستای کشور را انشاالله بتوانیم تحت پوشش قرار دهیم.

مجری: یک نکته‌ای عنوان کردید که ۶۵۰ هزار فرصت شغلی ایجاد کردید چه تعداد از این فرصت‌ها استفاده شدند.

جناب آقای محمد ترکمانه، مدیرعامل محترم بنیاد برکت: فرصت شغلی که بنده عرض کردم منظور این است که طرح‌هایی که اجرا می‌کنیم همان ابتدای کار که اهلیت سنجی توسط تسهیل گر‌ها انجام می‌شود و بعد از اینکه آموزش‌های لازم می‌بینند و ظرفیت‌های منطقه شناسایی شد بعد از اینکه تسهیلات پرداخت می‌شود تا سه سال آن کارآفرین را دنبال می‌کنیم.

مجری: این ۶۵۰ هزار برای سه سال است

جناب آقای محمد ترکمانه، مدیرعامل محترم بنیاد برکت: بله برای دوره سه ساله است برای سال ۱۴۰۰ ما از ابتدای امسال ۴۳ هزار طرح اشتغال زایی انجام داده ایم در حوزه اجتماع محورمان و ۸۰۰ طرح هم در حوزه بنگاه محور انجام داده ایم که غالب تسهیلات اشتغال زایی است و هم غالب مشارکت در سهام است قریب به ۱۲۰ هزار فرصت شغلی تا الان انجام شده ۵۲ هزار طرح اشتغال زایی در بانک‌ها امروز موجود داریم و ۴۷ طرح هم در سامانه‌های بنیاد برکت هستند که به این عدد اضافه می‌شوند.

مجری: سرجمع اگر بخواهیم بگوییم از اول سال ۱۴۰۱ تا الان چند نفر از طریق بنیاد برکت به سرکار رفتند و اشتغال زایی برایشان صورت گرفته است

جناب آقای محمد ترکمانه، مدیرعامل محترم بنیاد برکت: ۱۲۰ هزار نفر هستند.

مجری:  یک برنامه تان تا پایان سال برای چقدر بود از برنامه عقب هستید یا طبق برنامه هستید.

جناب آقای محمد ترکمانه، مدیرعامل محترم بنیاد برکت: ما تعهدی که داشتیم به شورای عالی اشتغال، اشتغال ۳۵۰ هزار نفر است یا فرصت شغلی برای ۳۵۰ هزار نفر است که توسط ستاد اجرایی فرمان حضرت امام، ۳۰۰ هزاتا مربوط به بنیاد برکت است این فرآیند را از ابتدای سال شروع کردیم یک تفاهم نامه ۴۰ همتی با بانک‌ها بسته شد برای این کار که منابع بانکی و منابع خود ستاد اجرایی برای این کار بیاید از این تفاهم نامه ۱۷ همت آن مربوط به تبصره ۱۶ بند ۲ که مربوط به تعهداتی است که استان‌ها دارند و از آن طریق ما بخشی را از آن طزریق اقدام می‌کنیم بخشی هم از منابعی که توسط خود ستاد و با همکاریبانک‌ها تأمین می‌شود.

مجری: پس نشان می‌دهد قدری از برنامه هایتان عقب هستید. این عقب ماندگی در استان‌ها یا همکاری تان با دولت مشکلی داشتید یا خیر فرآیند ایجاد اشتغال در حوزه کاری شما به راحتی و خوب پیش می‌رود

جناب آقای محمد ترکمانه، مدیرعامل محترم بنیاد برکت: اتفاقی که افتاده است این است  که ما در فرآیند ایجاد اشتغال و شناسایی افرادی که نیازمند اشتغال هستند الان جلو هستیم وقتی ۵۲ هزار پرونده در بانک‌ها داریم و ۴۷ هزار پرونده در سامانه‌های بنیاد برکت هستند که آماده معرفی به بانک‌ها هستند آن فرآیند ایجاد اشتغال و فرآیند شناسایی افرادی که می‌توانند برایشان شغل تعریف کنیم این اتفاق کامل انجام شده است این از ابتدای سال از فروردین ماه شروع کرده ایم. یک بحث می‌ماند بحث تأمین منابع بخی توسط خودمان بوده که انجام شده و تا الان هم این آماری که عرض کردم اتفاق افتاده است بخشی از آن هم برمی گردد به مابعی که ما از محل تبصره ۱۶ قانون بودجه و آن قسمت استانی داریم قسمت بند ب جزء ۲ تبصره ۱۶ آئین نامه اش حدود ابتدای ماه شهریور بود که ابلاغ شد و تازه این فرآیند شروع شده و امسال هم برای اولین بار است که‌ای اتفاق افتاده است و استان‌ها و استاندار‌های عزیزمان با این فرآیند آشنا نبودند و یک کاری است که تازه تست می‌شود بخاطر همین است که از برنامه عقب افتاده ایم و اتفاقی است که به نظر من شاید این تجربه خوبی نبوده برای امسال که ما دیدیم این قاون تازه از ابتدای شهریور انجام می‌شود ششماه از سال را از دست داده ایم بتوانیم انشاالله پیشنهاد ما این است که برای سالجاری ۱۴۰۲ به همان شکلی که سال‌های گذشته بوده و این منابع به صورت دستگاهی تخصیص پیدا می‌کرده البته با یک برش استانی یعنی مشخص شود امروز بنیاد برکت در کشور در چه استان‌هایی چه میزان اشتغال ایجاد می‌کند این کار را راحت‌تر می‌کند برای اینکه با یک آگاهی کامل شروع کنیم.

مجری: در جلسه روز گذشته هم تأکید شد که استانی بررسی شود آقای رئیس جمهور گفتند.

جناب آقای محمد ترکمانه، مدیرعامل محترم بنیاد برکت: نکته به چه شکل است ما در تبصره ۱۶ دو قسمت داریم یک قسمت دستگاهی است که یک منابعی مشخص شده است چند دستگاه می‌توانند از آن استفاده کنند برایایجاد اشتغال که از همان ابتدای سال این کار را شورع می‌کنند یک منابعی مشخص شده به صورت استانی که این منابع استانی برای اینکه امسال سال اول بوده و تجربه‌ای در استان‌ها نبوده و یک بوراکسی دیگری اضافه شده به کار این منابع استانی از شهریور تازه ابلاغ شده که به چه نحوی اقدام شود تا کار‌ها شورع شود و تفاهم‌ها انجام شود و به بانک‌ها ابلاغ شود ششماه از سال را از دست داه ایم بخاطر همین فاصله‌ای افتاده که حتماً با تلاشی که انجام می‌شود جبران می‌شود، ولی تجربه را می‌توانیم به یک نحوی دیگری اقدام کنیم بگوییم که بنیاد برکت شما د راستان‌ها در این استان اینقدر ایجاد اشتغال کنید و در این استان اینقدر اشتغال ایجاد کنید.

مجری: شما هم به این مشکلات در استان‌ها خورده اید؟

جناب آقای مرتضی فیروزآبادی، معاون محترم اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی (ره): خیر ما جزء دستگاه‌هایی هستیم که منابع آن، چون در بودجه مستقل پیش بینی شده از اول خردادماه شروع کرده ایم.

مجری: درخصوص اجرای هم اشاره کردند به تبصره ۱۶ ما یک تبصره دیگر هم داریم تبصره ۱۸ این دوتا تبصره ۱۶ که دوستان فرمودند تبصره ۱۸ هم کای انجام شده است؟

جناب آقای محمود کریمی بیرانوند، مدیرکل محترم اشتغال وزارت کار: من دو تا نکته عرض کنم برای اولین باردر ولت سیزدهم در طی یکسال بیش از ۳۰ همت تا الان برای حوزه‌های اشتغال تا الان پرداخت شده است که این عدد در نوع خودش کم نظیر است در دولت‌های سابق یعنی ما این را درنظر بگیریم و تا چند وقت دیگر این عدد به زودی به ۴۵ همت می‌رسد این کلیت موضوع، تا مثلاً پرونده‌ها در بانک‌ها تشکیل شده تا به مرور پرداخت‌ها انجام شود این عدد به ۴۵ همت خواهد رسید من تبصره ۱۸ را توضیح می‌دهم ذیل بند ب تبصره ۱۶ هم ۲۵ همت کمیته  امداد ۱۰ همت سازمان بهزیستی ۵ همت صندو نوآوری و شکوفایی که جمع این عدد‌ها هم که الان به مرور تقریباً روی ۴۰ درصد و ۲۰ درصد پیشرفت هستند تا پایان سال حتماً این درصد پیشرفت بالا می‌رود و لذا عدد مربوط به پرداخت تسهیلات در ۱ سال و نیمه دولت قطعاً تقریباً به حدود ۷۰ همت خواهد رسید که بسیار عدد قابل توجهی است، اما در مورد سرفصل استاندار‌ها توضیحی بدهم اینکه اصلاً رویکرد دولت سیزدهم در حوزه ایجاد اشتغال این است که بالاخره قدرت را به استاندار بدهند ما دستگاه‌ها در ستاد مرکزی هر سیاستگذاری که می‌کنیم اخرش بالاخره همه اتفاقات در استان بعهده استاندار است در قانون بودجه ۱۴۰۱ مشخصاً استاندار را مسئول ایجاد اشتغال دانسته اند لذا ما نمی‌توانیم اعتبار را بگوییم شما مسئول ایجاد اشتغال هستید، ولی اعتبارات برای دستگاه‌ها است که منطقی نیست هیچ دستگاهی در اعتبارات استانی سهیمم نیست خود استاندار به فراخور شرایط استان خودش و امکانات و ظرفیت‌های دستگاه‌های استانی خودش و توانمندی هایشان تصمیم می‌گیرد که بین کدام دستگاه‌ها چه مقدار تسهیل شود.

مجری: این وجود داشت که می‌گفتند در استان‌ها دیده شده که استاندار هر استانی نمی‌توانسته با مدیرعامل بانک یا دستگاه دولتی خیلی زورش نمی‌رسیده است.

جناب آقای محمود کریمی بیرانوند، مدیرکل محترم اشتغال وزارت کار: این نکته وارد است مسئول پیگیری ابلاغ اعتبارات انجام شده به استان و به بانک‌ها انجام شده، ولی ابلاغ چه بانکی در چه استانی فعلآً انجام نشده است که با پیگیری که دیشب دکتر رئیسی هم تأکید کردند همه وزاریی که در جلسه بودند بر این مسئله تأکید کردند این مسئله به زودی حل می‌شود بالاخره دیشب بانک مرکزی قول داد و وزارت کشور و وزارت اقتصاد، چون اصل این موضوع را وزارت اقتصاد و بانک مرکزی باید پیگیری کنند مطالبه گرش وزارت کشور است، ولی انجام دهنده آن بانک مرکزی و وزارت اقتصاد است که الحمدلله کار‌ها روی روال است و انجام می‌شود یعنی همه فرآیند‌های زیرساخت سامانه‌ای همه انجام شده است فقط ابلاغ مانده

مجری: فرمودید بانک مرکزی قولی داده آن قول چه است.

جناب آقای محمود کریمی بیرانوند، مدیرکل محترم اشتغال وزارت کار: اینکه به زودی این کار را انجام دهند و دیشب هم صحبت هایش انجام شد درست است که اولین سال است  که این کار انجام می‌شود، ولی این ریل گذاری ریل گذاری درست است ما باید دست استاندار را باز بگذاریم اگر همه چیز به دستگاه‌ها این همیشه انتقاد بوده و انتقاد به حقی هم است اگر همه چیز دست دستگاه‌ها در ستاد باشد استاندار می‌گوید ببخشید کار را به من سپردید همه امکانات و شرایط درمرکز است و در دست وزارتخانه ها، لذا به زودی این مسئله حل می‌شود ما برنامه مان این است که با همکاری سازمان برنامه در قانون بودجه ۱۴۰۲ هم این مسیر را البته با زدودن موانعی که در سال ۱۴۰۱ با آن روبرو بودیم تقویت کنیم

مجری: فرمودید به زودی و زمان آن را نگفتید.

جناب آقای محمود کریمی بیرانوند، مدیرکل محترم اشتغال وزارت کار: قانون ۱۴۰۲ هنوز تنظیم نشده است.

مجری: در این وعده‌هایی که بانک مرکزی و وزارت اقتصاد هم درخصوص تخصیص و هم درخصوص تسهیل شدن فرآیند

جناب آقای محمود کریمی بیرانوند، مدیرکل محترم اشتغال وزارت کار: تخصیص به استان‌ها انجام شده است تخصیص به بانک استان انجام نشده است.

مجری: این در چه بازه زمانی

جناب آقای محمود کریمی بیرانوند، مدیرکل محترم اشتغال وزارت کار: زمان آن را وزارت اقتصاد بگوید

مجری: یعنی در جلسه روز گذشته زمان مشخص نشده است.

جناب آقای محمود کریمی بیرانوند، مدیرکل محترم اشتغال وزارت کار: زمان مشخص نشده است زمان مشخص نشده، ولی من مطمئن هستم ظرف حداکثر یک ماه آینده بلکه زودتر از یکماه آینده هم انجام می‌شود دلیل اینکه تاریخ نمی‌گوید این است که آن مواردی که تاریخ برایش ثبت نشده نمی‌گوییم که بعداً نگوییم بالاخره یک حرفی زده ایم و نتوانسته ایم به آن عمل کنیم. همیشه در حوزه اشتغال نیمه دوم سال به نسبت نیمه اول سال قابل مقایسه نیست، چون هجوم اعتبارات و تخصیص‌ها عمدتاً در نیمه دوم سال اتفاق می‌افتد این روند در این دولت هم قطعاً وجود خواهد داشت دوست دارم اشاره‌ای کنم به یکی از افتخارات دولت سیزدهم آن هم این است که ما یک سامانه ملی رصد اشتغال را راه اندازی کرده ایم در دولت سیزدهم تمام اتفاقات اشتغالی که در کشور رخ می‌دهد اعم از مشاوره آموزش پرداخت تسهیلات و هر آنچه که به ایجاد شغل کمک می‌کند روی این سامانه ثبت می‌شود به تفکیک کد ملی و آدرس و ... همه مشخصات وجود دارد.

مجری: اسم سامانه؟

جناب آقای محمود کریمی بیرانوند، مدیرکل محترم اشتغال وزارت کار: سامانه رصد بیش از ۱۰۰ داشبورد مدیریتی این سامانه دراختیار مسئولین قرار می‌دهد نکته قابل توجه این است که براساس اطلاعات سامانه رصد سه تا از استان‌های برتر ما اصطلاحاً جزء استان‌های محروم کشور هستند. استان ایلام و استان کردستان و استان سیستان و بلوچستان سه استان برتر ما در ثبت اشتغال هستد و این نشان می‌دهد که جهت گیری سیاست‌های رونق تولید به سمت استان‌های کم برخوردار بوده درمیان دستگاه‌ها هم اشاره کنم که سه دستگاه صنعت معدن و تجارت و کمیته امداد و بنیاد برکت هم جزء دستگاه‌های بسیار خوب ما بوده اند.

مجری: پایین‌ترین دستگاه همکاری چه کسی است؟

جناب آقای محمود کریمی بیرانوند، مدیرکل محترم اشتغال وزارت کار: پایین‌ترین دستگاه را نیاورده ام، ولی همه دستگاه‌ها هم نقش شان در ایجاد اشتغال مشخص است بعضی‌ها کمتر و بعضی‌ها بیشتر.

مجری: ممنون



حمایت بنیاد برکت از کسبوکارهای خانوادگی و ایجاد ۱۲ هزار شغل

حمایت بنیاد برکت از کسبوکارهای خانوادگی و ایجاد ۱۲ هزار شغل

نهضت اشتغالزایی بنیاد برکت در مناطق محروم ادامه دارد؛ ایجاد 300 هزار ...

نهضت اشتغالزایی بنیاد برکت در مناطق محروم ادامه دارد؛ ایجاد 300 هزار ...
حمایت بنیاد برکت از کسبوکارهای خانوادگی و ایجاد ۱۲ هزار شغل

تاکید رئیس هیات مدیره بنیاد برکت در شکرانه ۲۰۰هزارمین طرح ...

تاکید رئیس هیات مدیره بنیاد برکت در شکرانه ۲۰۰هزارمین طرح ...
وی با اشاره به برنامههای پیشبینی شده در این حوزه برای سال ۱۴۰۱ اظهار ... آنها زمینه ایجاد اشتغال برای ۴ هزار و ۹۰۰ نفر را فراهم کرده است.

جستجو - بنیاد برکت

جستجو - بنیاد برکت
ابتدای

بهرهبرداری از 5400 طرح اشتغالزایی بنیاد برکت در مناطق محروم استان ...

بهرهبرداری از 5400 طرح اشتغالزایی بنیاد برکت در مناطق محروم استان ...
نهضت اشتغالزایی بنیاد برکت در مناطق محروم ادامه دارد؛ ایجاد 300 هزار ...

جستجو - بنیاد برکت

جستجو - بنیاد برکت
مدیرعامل بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان امام از ایجاد 300 هزار فرصت شغلی در سال جاری خبر داد. کد خبر: 22178900. ۱۴۰۱/۰۴/۰۶. محمد ترکمانه گفت: بنیاد برکت امسال ...

۱۲ هزار شغل بابرکت برای محرومان استان یزد - بنیاد برکت

۱۲ هزار شغل بابرکت برای محرومان استان یزد - بنیاد برکت
نفر

بنیاد برکت و ایجاد ۱۲۰ هزار شغل در سال رونق تولید ملی - اهواز نیاز

بنیاد برکت و ایجاد ۱۲۰ هزار شغل در سال رونق تولید ملی - اهواز نیاز
تاکید رئیس هیات مدیره بنیاد برکت در شکرانه ۲۰۰هزارمین طرح ...

اشتغالزایی 120 هزار نفر از طریق بنیاد برکت | از ابتدای سال - قطره

اشتغالزایی 120 هزار نفر از طریق بنیاد برکت | از ابتدای سال - قطره
وی خاطرنشان کرد: بنیاد برکت سال گذشته ۹۰ هزار طرح اشتغالزایی را در ... همکاریهای جدی با تسهیلگران بنیاد دارند و ۴۷ هزار و ۵۰۰ نفر از ...
منبع خبر : iribnews.ir